Vegetariánství a veganství napříč kulturami a dějinami Veganství i vegetariánství patří k výživovým směrům, které nejsou zdaleka jen objevem dnešní doby. Již v minulosti se vyskytovaly v mnoha kulturách. Na celé planetě bychom našli v různých obdobích kmeny a společnosti, které se se živily převážně vegetariánsky či vegansky. I v kulturách, kde vegetariánství mezi lidmi nepřevažovalo, byli jeho nositeli často vzdělanci, filozofové a duchovní či náboženské osobnosti.

Anketa mezi dlouholetými vegany: veganství je skvělá volba V aktuálním čísle časopisu Bio&Natur věnovaném zdravému a etickému stravování, vyšla ankety mezi lidmi, kteří žijí vegansky mnoho let. Několik odpovědí z ní, které vás mohou inspirovat do nadcházejícího roku, vám přinášíme.

Zelené potraviny – drahokamy na našem talíři Greenfoods, tzv. zelené potraviny jsou považovány za jedny z nejzdravějších potravin na celém světě. Spojuje je jejich zelená barva, jejich zásadotvornost, enzymatická živost, velké množství pro tělo prospěšných živin celkově a jejich přínos pro zdraví.

Recepty na raw dezerty V sobotu proběhla v brněnském V.bistru ochutnávka raw veganských dezertů. Pokud byste si je chtěli připravit sami doma, zde vám přinášíme recepty na čtyři z nich, které návštěvníci této akce mohli ochutnat.

Jak připravit výborný domácí kváskový chléb Chléb je v mnoha kulturách na celém světě základem jídelníčku. Historie pečení chleba sahá daleko do neolitu, tedy někdy okolo 10 000 let před naším letopočtem. Chléb se postupem času hodně měnil a vyvíjel. Zpočátku se jednalo o chleby nekynuté - první kváskové chleby se objevily až okolo 4000 let před naším letopočtem a to v Egyptě.

Jak si zdravěji osladit život Cukr se stal v dnešní době významnou součástí jídelníčku mnoha z nás - až natolik, že se objevuje stále víc názorů, které před ním poměrně důrazně varují. Sladíme si kávu, cukry používáme při vaření a přijímáme je i ve skryté formě v pečivu, sladkostech, mnoha nápojích a některých polotovarech. Cukr má mnoho podob, vůní i barev, pojďme si tedy ujasnit, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými sladidly a cukry, které varianty jsou zdravější a kterým se raději úplně vyhnout. Bude se vám pak lépe rozhodovat, zda si koupíte třtinový cukr, javorový cukr, melasu nebo se raději bez sladidel úplně obejdete a dáte přednost získávání sacharidů například z nezpracovaného ovoce.

Ořechy – skořápkové ovoce plné zdraví Ořechy jsou velmi oblíbenou potravinou. Jejich konzumace je jednoduchá, protože je můžete konzumovat prostě jen tak čerstvé, ale mohou posloužit jako vyživující ingredience do dezertů, koláčů, salátů, pomazánek, polévek, dortů. Téměř ze všech druhů ořechů můžete připravit výtečné oříškové mléko, máslo, hodí se také do ranních cereálií, zeleninových salátů či polévek.

Podrobný přehled vegan potravin obohacených o vitamín B12 Problematice vitamínu B12 je mezi vegany v celém světě věnovaná velká pozornost. Vitamín B12 se totiž pro lidské tělo přirozeně vyskytuje pouze v živočišných produktech jako jsou například maso, sýry, mléko či vejce. Naše tělo si jej nedokáže vyrobit samo v potřebném množství a je tedy nutné ho dodávat s potravou, resp. suplementací. Vitamín B12 nezbytný pro zdravé fungování nervového systému a také správnou funkci krvinek. Jeho nedostatek může způsobovat únavu, slabost, ztrátu chuti k jídlu, hubnutí, deprese, třas rukou, anémii a mnoho dalších, často až fatálních obtíží.

Kde se vzalo slovo VEGAN Víte, kdo je autorem slova "vegan?" Jako první s ním přišel zakladatel The Vegan Society, Donald Watson, před cca 60 lety. Donald Watson přestal konzumovat maso ve svých 14 letech, v roce 1924, čistě z etických důvodů - z lásky ke zvířatům.

Přehled bílkovin a aminokyselin ve veganské stravě Téma bílkovin a jejich údajného nedostatku je zřejmě nejčastěji používaným argumentem proti veganství. Zde vám proto přinášíme přehled rostlinných zdrojů bílkovin s jejich přesným obsahem včetně informací o tzv. limitujících esenciálních aminokyselinách.

Stránky: 1 2 3 4