Rostlinná strava zažívá v poslední době obrovský rozmach

Rostlinná strava zažívá v poslední době obrovský rozmachKdo sleduje moderní výživové trendy, musel si všimnout obrovského boomu, které zažívá v poslední době veganská strava. Zejména díky jejímu pozitivnímu vlivu na zdraví neustále prudce narůstá počet lidí, kteří se rozhodli přejít kompletně na rostlinný jídelníček, popřípadě potraviny živočišného původu alespoň výrazně omezují.

Pro mnoho lidí zejména na západě, kde každý druhý trpí nadváhou (Češi dokonce drží nelichotivé prvenství nejtlustšího národa v Evropě) a s ní spojenými zdravotními problémy, je přechod na veganskou stravu často nejúčinnější a nejefektivnější způsob, jak se přibytečných kilogramů zbavit a zejména si pak optimální váhu udržet. V nedávné velké srovnávací studii, která vznikla v týmu doktora Chuanga (u nás o ní informoval například server Novinky), vyšla veganská dieta jako jednoznačně nejúčinnější, pro všechny, kteří chtějí upravit svji váhu. Ze studie více než tisíce osob vyplynulo, že po vyloučení živočišných produktů člověk na dietě zhubne v průměru o 2,5 kilogramu více, než na ostatních dietách. To nemá samozřejmě jen důvody estetické, ale v první řadě to přináší zdravotní výhody. I kvůli nim se k veganské stravě uchyluje spousta osobností, které pak inspirují ostatní.

"Prostě jsem se racionálně rozhodnul, že si vyberu stravu, která maximalizuje moje šance na dlouhodbé přežití,"

uvedl například bývalý americký prezident Bill Clinton, proč se začal před několika lety stravovat vegansky. K jeho rozhodnutí přispěly rady lékařů po hospitalizaci se srdečními problémy, které přímo souvisely se špatnou životosprávou a nadváhou.


Podobná byla i motivace amerického právníka Riche Rolla. Ten ji velice sugestivně popsal ve svém bestselleru Hledání Ultra (vyšel i v češtině), kdy v úvodu píše o tom, jak ještě na své čtyřicáté narozeniny relaxoval u televize a cpal se oblíbenými hamburgery, když po cestě do ložnice dostal srdeční záchvat a uvědomil si, že je na nejlepší cestě k infarktu. Ze dne na den pak zasadně změnil životosprávu, vyloučil všechny živočišné produkty a začal sportovat. Během neuvěřitelně krátké doby se mu díky této změně podařilo zbavit nadváhy a stal se podle časopisu Men's Fitness jedním z 25 nejvýkonnější světových sportovců. Z obtloustlého právníka se vypracoval na špičkového triatlonistu, který byl schopný zvládnout během akce EPIC 5 neuvěřitelnou serii pěti triatlonů po sobě (jeden triatlon zahrnuje maratonský běh, 200 km na kole a 5 km plavaní).

"Je neuvěřitelné, jak veganská strava změnila můj život," uvádí ve své knize Rich Roll.


Právě tyto extrémní výkony veganských sportůvců ukazují i největším skeptikům (který je speciálně u nás velké množství, zejména kvůli zastaralým informacím), že rovnice vegan = vyhublý a nezdravý jedinec, který si z nějakého nepochopitelného útlocitu vůči zvířatům vědomě ubližuje, dávno neplatí. Výstižně to shrnuje nejsilnější muž Německa a první člověk na zemi, který na svých zádech přenesl více než půl tuny na deset metrů, vegan Patrik Baboumian:

"Nejsilnější zvířata na zemi jsou býložravci - gorily, sloni, nosorožci a já."

Obrovský boom pak zažívá veganství v těch nejnáročnějších bojových sportech a to i v našich končinách: vegansky nebo vegetariánsky se stravuje mnoho českých i světových šampionů v thajském boxu, MMA nebo judu (za všechny například světová šampionka Lucie Krajčovič, nový český mistr v muay thaj Pavel Salčák, pětinásobný šampion v judu Tomáš Kozma a mnoho dalších).
Kromě zdravotních důvodů vede k veganství mnoho lidí i etika.

"Nikdy nezapomínejte, že veganství je mnohem víc, než jen najít novou alternativu k míchaným vejcím na toastu nebo novému receptu na vánočku," uvedl Donald Watson, první člověk, který slovo VEGAN před více než 60 lety použil.

"Myšlenka žít skutečně soucitně a ohleduplně není stará jen těch šedesát let, co se toto slovo používá, jde mnohem hloub, ke kořenům. Slovo Vegan jen označuje něco, co splňuje všechny nároky na přiměřenou kritiku o důslednosti vašeho přístupu, kterou vám mohou lidé adresovat. Veganství není ani o tom, že budete detailně studovat grafy a nutriční studie - ta fakta a argumenty jsou jednoduché a přímé a jde jen o to, správně je uchopit a najít svou cestu."

Donald Watson, který se stravoval bez masa osmdesát let (z toho čistě vegansky přes šedesát) a až takřka do své smrti v 94 letech se mohl věnovat své největší vášni, chození po horách, ukazuje, jaké jsou přínosy veganské stravy i z dlouhodobého hlediska. Podobně inspirativní příklad pak nabízí doktor Ellsworth Wareham, který nedávno oslavil své 101 narozeniny a čas tráví péčí o svou zahradu - ještě v 95 letech přitom vyučoval lékařství na univerzitě.

"První impulz k veganské stravě pro mě byl výzkum o vlivu živočišných produktů na cholesterol," říká doktor Wareham, který se stravuje vegansky přes padesát let. "Třetina lidí v USA umírá na ischemické choroby srdeční, přitom je snadné rizika změnou životosprávy snížit."


Stejně silné jako etické nebo zdravotní důvody pak může být pro mnoho lodí ekologie. Živočišná výroba je totiž obrovsky energeticky náročná, plocha, který uživí jednoho člověka, jež konzumuje maso, by uživila podle studií desítky veganů, kteří se živí rostlinnou potravou přímo. Pěstování obrovského množství rostlinných zdrojů pro výkrm hospodářských zvířat (ročně se na světě zabije neuvěřitelných 62 000 000 000 zvířat, které navíc často žijí ve velkochovech v neuvěřitelně krutých podmínkách) vede podle údajů OSN k odlesňování a například na znečištění ovzduší má živočišná výroba větší dopady, než celosvětová doprava.


Spolu s narůstajícím zájmem o veganské potraviny se samozřejmě i razantně zvyšuje jejich nabídka. Dnes už dávno neplatí, že vegané jsou odkázaní jen na přílohy - existuje obrovské množství chuťově vynikajících alternativ klasických jídel, od rostlinných párků, hamburgerů, rostlinných mlék, přes výboré sýry - například Veganline - po různé alternativy masa, jako je Robi, Wheaty, sojové máso a další. Pokud zavítáte do prodejen zdravé výživy, zjistíte, jak je nabídka rostlinných jídel široká a jak chuťově výborná může rostlinná strava být.

 

Tipy pro vyváženou rostlinnou stravu:


1. Kombinujte rostlinné zdroje bílkovin
Z čím více zdrojů budete čerpat bílkoviny, tím lépe. Zajistíte si tak totiž dostatečně vyvážené aminokyselinové spetrum. Aminokyseliny jsou základni stavební látky bílkovin a u části rostlinných zdrojů bílkovin je některá esenciální animokyselina zastoupena v nižším množství (například u luštěnin methionin, u obilnin lysin). Kombinacemi více zdrojů zajistíte, že bude váš příjem všech aminokyselin vyvážený.

2. Doplňujte vitamín B12

Vitamín B12 je jediný, který se v rostlinných zdrojích nevyskytuje, resp. není tam ne formě využitelné pro lidský organizmus. Do velkého množství veganských potravin (například sojových jogurtů, margarínů, nápojů apod.) bývá uměle přidáván, ale je určitě lepší ho i suplementovat.

3. Nakupujte on-line
Hlavně v menších městech je někdy ještě problém koupit dostatek veganských potravin. Nicméně dnes už se dá ve velkém nakupovat přes net. Na www.bioobchod.cz seženete tisíce položek a pokud nakoupite nad 1 500 Kč, máte dopravu dokonce zdarma.


4. Nevyhýbejte se slunci
I když s opalováním se to nemá přehánět, slunce je velice důležité jako zdroj vitamínu D. Ten si lidské tělo umí tvořit samo právě díky slunečním paprskům - jim stačí vystavit obličej nebo předloktí na cca 15 minut.


5. Hýbejte se
Pohyb je velice důležitý pro vaši dobrou fyzickou i psychickou kondici. Navíc má vliv například i na kvalitu kostí a je i vynikající prevencí mnoha onemocnění. Jako součást zdravého žvitotního stylu by určitě neměl chybět.