Pohanka - oblíbená pochoutka ze svahů Himaláje

Pohanka - oblíbená pochoutka ze svahů HimalájePohanka, potravina oblíbená v kruzích zdravé výživy, se dá připravit na spoustu způsobů. Pochází z oblasti Himalájských hor a v našich končinách byla známá již v období Slovanů.

Pohanka se často chybně řadí mezi obiloviny. Přesto, že její zrno je velmi podobné obilovinám, je pohanka jednoletá bylina z čeledi rdesnovitých. Mezi milovníky zdravé stravy je poměrně oblíbená, a to díky své typické chuti a výživovým hodnotám. Obsahuje až 18 druhů aminokyselin, z nichž významný je lysin – aminokyselina, která pomáhá s léčbou herpetických onemocnění, dále metionin a tryptofan. Najdeme v ní nenasycené mastné kyseliny, hlavně kyselinu linolovou a kyselinu linolenovou, které se podílí na snižování krevního cholesterolu.
Pohanka je významným zdrojem manganu, zinku, mědi a dalších stopových prvků. Důležitý je obsah vitamínu B1, B2, E a C. Cholin, v pohance obsažený, je důležitý vitamín, který napomáhá regeneraci jater. Najdeme v ní i vlákninu, měď, draslík a železo.
A látkou, pro kterou se pohanka přímo proslavila, je rutin, neboli vitamín P. Rutin pomáhá zlepšovat stav našeho cévního systému, krevních tepen i vlásečnic a slouží jako prevence křečových žil, léčí prasklé žilky v obličeji či v očích. Podporuje vstřebávání vitaminu C.
Pohanka je jangová potravina – to znamená, že ohřívá naše tělo, podporuje slezinu, čistí střeva a odhleňuje. Je přirozeně bezlepková (tedy vhodná pro celiaky) a dopřát si ji mohou i těhotné ženy.

V obchodech se můžeme setkat s pohankou světlou a tmavou, navíc v různch formách – kroupy, vločky, lámankamouka nebo i naklíčená pohanka. Její barva je závislá na způsobu zpracování. Světlá pohanka je loupaná mechanicky, zachovává si většinu živin, po uvaření se stává spíše kašovitou a má o něco menší pohankové aroma než tmavá varianta.
Tmavá pohanka je je při loupání zpracovávána vysokou teplotou a její povrch mírně zkaramelizuje a ztmavne. Po vaření ovšem zůstává sypká a má příjemné pohankové aroma. 

Jak použít pohanku :

Pohanka je vhodná nasladko i naslano, využití má podobné jako obiloviny. Jsou z ní výborné kaše, polévky, chléb či karbenátky. Často se doporučuje  připravovat ji bez vaření, protože tak zůstane zachovaná velká část jejích živin. Pohanka lámanka se pouze zaleje horkou vodou, nechá se 15 minut odstát a můžeme ji použít.

Recept na belepkové pohankové karbanátky se zeleninou

 

Ingredience : 

200g pohanky 
4 ks žampionů
3 stoužky česneku
brokolice – několik růžiček
1 střední cibule
čerstvá bazalka
pepř
kari
sůl
řepkový olej
½ hrnku pohankové nebo rýžové mouky

Postup :

Pohanku a na menší kousky nakrájenou brokolici uvaříme do měkka v osolené vodě, pak hrnec odstavíme a pohanku necháme ještě 20 minut změknout. Vodu pak slijeme a pohanku i brokolici překlopíme do větší mísy. Mezitím si nakrájíme na jemno cibuli, čenek, žampiony a bazalku. Přidáme je do mísy k pohance a brokolici, polijeme trochou řepkového oleje, přidáme půl hrníčku pohankové mouky, dochutíme kořením dle chuti a pořádně promícháme. Z hmoty vytvoříme placičky, které poté smažíme na oleji. Podáváme se zeleninovou přílohou.